Advertentietips: Tips voor betere kopregels

Als uw reclamebudget groot genoeg is, kan u voor de creatie en het plaatsen van uw advertenties een beroep doen op een professioneel reclamebureau. Dat hoeft niet noodzakelijk een groot bureau te zijn. Misschien kent u in uw eigen streek wel een bureau dat perfect aan uw behoefte beantwoordt.

Lang niet iedereen beschikt evenwel over zo’n budget. Vele kleine ondernemingen kunnen zich zelfs geen dure copywriters, fotografen en ontwerpers permitteren. En toch moeten ze via een advertentie hun doelgroep aanspreken. U vindt er een heleboel nuttige tips in om op een effectieve manier met uw doelgroep te communiceren.

10 TIPS VOOR BETERE KOPREGELS

1. De kopregel is de locomotief van uw advertentie. Let er op dat hij genoeg aandachtswaarde heeft en de lezer in uw advertentie binnentrekt.

2. Als u iets nieuws hebt, zeg het dan. Nieuwswaarde doet het altijd. Als u niets nieuws hebt, kan u de lezer nog altijd nieuwsgierig maken. Doe dit wel op een relevante manier. Nieuwe formule voor…, Spectaculaire doorbraak in…

3. Beloof een voordeel of een oplossing. De kern van uw boodschap is tenslotte een concreet aanbod of een belofte. Gedaan met lekkende kranen, Uw lening binnen 30 minuten

4. Richt u rechtstreeks tot uw doelgroep. Zo selecteert u automatisch potentiële klanten. Barstende hoofdpijn?, Maakt uw printer teveel lawaai?

5. Combineer uw (merk)naam met een voordeel of belofte. XXX biedt u ‘n unieke…, Met XXX wordt uw vloer als nieuw.

6. Open met een getuigenis, “Het bedieningsgemak van de Macintosh haalt veel computerangst weg bij onze cursisten.”, Dr. J. De Wulf, directeur vormingscentrum voor KMO

7. Stel een indringende vraag. Let wel op dat u de lezer tegelijk naar het “juiste” antwoord leidt. Kent u de 5 kenmerken van…?, Biedt uw boekhouder u deze diensten?

8. Begin uw kopregel met “Hoe”, “Waarom” of “Deze”. Hoe verdubbelt u het rendement van uw verkopers? Waarom is deze secretaresse zo gelukkig ? Deze fax is ook een antwoordapparaat.

9. Ga u niet te buiten aan gemakkelijke woordspelingen. Die zijn misschien wel grappig, maar ze leiden meestal ook de aandacht af van dat wat u echt wil vertellen.

1o. Tot slot een tip voor wie met beelden werkt: laat het beeld en de kopregel elk hun eigen specifieke rol spelen.

WAT U MOET WETEN, ALS U EEN BEELD KIEST

Het eerste waar de lezer naar kijkt in uw advertentie, is het beeld of de “visual”. Nu bezitten lang niet alle beelden dezelfde aantrekkingskracht. En vooral: ze zijn zeker niet allemaal geschikt om uw product te doen verkopen. In een advertentie functioneert een beeld trouwens altijd in combinatie met een kopregel. U moet dus ook nog voor een perfecte synergie tussen beide zorgen. Daarom is het onbegonnen werk om u kant en klare adviezen te geven rond welke beelden u in uw concreet geval best gebruikt. Toch biedt het reclame-onderzoek heel wat nuttige informatie die u op uw eigen situatie kan toepassen:

  • een groot beeld wordt bekeken vóór een klein beeld;
  • een beeld in kleur wordt bekeken vóór een beeld in wart-wit;
  • hoe heviger de kleur, hoe meer u de aandacht trekt;
  • mensen trekken meer aandacht dan producten of voorwerpen;
  • close-ups trekken meer aandacht dan totaalopnamen;
  • kinderen trekken meer aandacht dan volwassenen;
  • beelden met een beperkt aantal producten werken krachtiger dan beelden met veel producten.

Voeg een Reactie toe