10 tips voor het verwerken van beeldmateriaal – adverteren

Toon vrouwen als u zich tot vrouwen richt; toon mannen als u zich tot mannen richt.

Dat u met een aantrekkelijk specimen van het andere geslacht kopers aantrekt, is een populaire misvatting. Alle aandacht gaat dan immers naar de mooie man of vrouw. Vergeet nooit dat u een produkt of dienst verkoopt en biedt de lezer een rolmodel waarmee hij of zij zich kan identificeren.

Toon uw product in actie.

Foto’s van mensen die met uw produkt in de weer zijn, hebben een grotere actie-appeal dan droge produktopnamen. Zorg er wel voor dat het model niet met alle aandacht gaat lopen. Als u uw produkt toont op het moment dat het van de ene in de andere
hand overgaat, maakt u het beeld al veel dynamischer.

Toon het eindresultaat.

Een prachtig geschilderde deur, kinderen die onbezorgd spelen op uw parketvloer… Laat de klant zien wat u voor hem kan doen.

Toon een voor en na situatie.

Het is een oude truc, maar hij werkt nog altijd. Zo zag de muur eruit vóór de schilder kwam; dit is het resultaat.

Een foto is “echter” dan een illustratie.

Als u vertrouwen wil opwekken, werkt u dus best met een foto. Wat u natuurlijk niet mag beletten illustraties te gebruiken om moeilijk te fotograferen details te verduidelijken.

Cartoons trekken sterk de aandacht.

U moet wel opletten dat ze niet té goed werken en de aandacht van uw aanbod afleiden.

Gebruik een aantrekkelijke achtergrond en geef uw foto genoeg “story-appeal”.

Als u een poetsmiddel voor auto’s toont, werkt dit veel sterker als u het plaatst op het koetswerk van een glimmende wagen. Voor zover die wagen als decor gebruikt wordt tenminste.

Probeer ook een “wat-gebeurt-er-hier?”-effect te creëren. Als de lezer nieuwsgierig wordt, hebt u veel kans dat hij ook uw advertentie gaat lezen. Door tijdens de opnamen één klein detail te veranderen, maakt u van een gewone foto dikwijls al een heel verhaal.

Respecteer bij de opmaak van uw advertentie het natuurlijke blikverloop van de lezer.

Omdat mensen altijd eerst naar beelden kijken, zet u bij een advertentie de kopregel best onder de foto. Lezers volgen ook spontaan de blik van menselijke figuren in uw advertentie. Laat die dus zeker niet wegkijken, anders bent u misschien ook uw lezer kwijt. Uw modellen kijken het best naar de lezer óf naar de tekst van de advertentie.

Wees voorzichtig met tekst in foto ‘s.

Teksten in foto’s zijn dikwijls moeilijk leesbaar. Werk daarom liever met onderschriften. Als uw foto de lezer aanspreekt, zal hij bijna zeker ook het korte tekstje eronder lezen. Als u er tenminste voor zorgt dat uw commentaar de foto niet domweg beschrijft, maar het visuele aanvult en versterkt.

Rond een grote foto kan u ook een stel kleinere foto’s met verklarende details plaatsen, die u via een lijntje met de dominante foto verbindt. Als die details voldoende zichtbaar zijn, kan u aan het einde van die lijntjes ook kleine tekstblokjes plaatsen.

Hou het simpel!

Laat u in alle omstandigheden leiden door uw gezond verstand. Als u schoenen verkoopt, toon dan ook schoenen. En als u een echt uniek voordeel van uw produkt kan tonen, toon het dan ook.

Voeg een Reactie toe